onsdag den 21. november 2012

Fællestræning...

Det er virkelig en helt ny verden for mig, at løbe sammen med andre. Jow, jeg har jo løbet en del kvindeløb, det sidste års tid. Men det er bare ikke helt det samme, som ganske almindelig træning en høj hellig søndag formiddag.
En løbetur for mig er, okay fart, musik og Fru Endo i ørerne. Total koncentration (da høresansen er blokeret) og kun fokus på min selv og mine skridt.
Men hold da op, velkommen til fællestræning. Der har jeg ydmygt måtte pakke alle mine små neurotiske tendenser langt væk.
Den første fællestræning med Sparta, var for mig personligt, lidt af en katastrofe. Jeg møder op sammen med godt 800 andre løbe entutiaster, der gerne ville være en del af den nye søndags-løbefamilie :)
Jeg løber, når jeg løber alene med en ca. gennemsnitsfart på 5.30 - 5.45 min/km, alt efter distancen. Så jeg tænker, at det nok passer fint til mig, at løbe med fartholderne 5.50 min/km. Se nu skal man jo vide lidt om fartholdere, når man sådan hopper på et hold (et system jeg ikke har fuldstændig styr på endnu, men det begynder at dæmre lidt) Når de løber med en gennemsnitstid på 5.50 min/km, så tager de højde for vanddepoter og lyskryds i deres sluttid. Dvs. Hvis der skal tilbagelægges 10 km, med 5.50 min/km, så er sluttiden 55 min. Denne tid er så inkl. tissepauser, lyskryds, væskedepoter, styrt (ja de forekommer) osv. Så den fart der bliver løbet, er jo lidt hurtigere end de, først forventede 5.5 min/km. Når man så, som jeg, troede at man løb hver km på 5.50 min, ja så bliver man slemt skuffet... forpustet... og helt slidt ned. Jeg kan godt afsløre, at det var de længste 13 km, jeg længe har løbet.
Dels fordi tempoen blev sat højere, end jeg plejer på længere distancer, dels fordi der var umådelig mange lyskryds undervejs og dels fordi vi løb 2 og 2 på række, på fortov rundt på Østerbro, hvor der skulle tages højde for tæt løb og forhindringer på vejen (Læs: busstoppeskilte, plader på vejene, kantsten, brosten osv.)
Det var meget på en gang for en fællesløber-novice som mig. Lidt for overvældende og lidt for lidt information. Der er en stor ekspertise at hente hos fartholderne, men der er også stor forskel på de forskellige personer.

Ugen efter blev jeg hjemme og løb de 15 km selv på 01.27.48. Det gik væsentlig bedre og jeg var ganske tilfreds med tiden. Så det gav mig alligevel lidt mod igen og den efterfølgende søndag stod jeg igen på Østerbro Stadion sammen med 836 andre og ventede i spænding på start :)
Denne gang valgte jeg at løbe med 6.20 fartholderne, dels fordi jeg ville længere ned i fart, men jeg faldt også i snak med en anden løber og hun løb her. Så vi fulgtes ad og vi havde et godt tempo sammen :) Tempoet var okay, kunne nok godt have fulgt 6.10 men hyggede mig og havde en god og positiv tur.
Eneste minus var, at da distrancen bød på, at man kunne vælge 15 km eller 18 km, hvilket vi var friske på, fik vi af vide at den så skulle løbes alene, da de ikke kunne dele sig op! Ja, så står man der og kender ikke den mose.... hvor søren skulle vi så løbe hen? Så vi fulgte pænt trop og rundede vores 15 km godt af.
Alt i alt en god positiv tur, der gør det lidt nemmere at stå tidligt op næste søndag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar